Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

Polacy przechodzą na VoIP

Liczba stacjonarnych łączy telefonicznych w Polsce wciąż spada. Ten trend utrzymuje się od roku 2004. W ciągu czterech ostatnich lat ubyło ponad 2,2 mln łączy telefonicznych w miastach i 1,1 mln na wsiach. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ericsson Consumer Lab, triumf święcą telefony komórkowe – posiada je już 85 proc. Polaków w wieku 15-69 lat. Coraz więcej osób i firm korzysta także z telefonii internetowej VoIP. Badacze Ericssona ustalili, że Polacy i Czesi najczęściej w Europie korzystają z telefonii VoIP, łącząc się za pomocą komunikatorów.

Klientów telefonii internetowej dostarczają coraz popularniejsze w naszym kraju komunikatory internetowe. 28 proc. polskich respondentów przynajmniej raz w tygodniu łączy się za pomocą Skype lub innego komunikatora. 9 proc. ankietowanych korzysta z tego typu usług kilka razy w tygodniu. Na tym tle reprezentanci innych krajów wypadają słabiej – 23 proc. respondentów włoskich, 16 proc. niemieckich i tylko po 12 proc. brytyjskich i szwedzkich przyznało, że co najmniej raz w tygodniu korzysta z telefonii VoIP.
Wykres: „Obywatele krajów europejskich, którzy korzystają z telefonii VoIP przynajmniej raz w tygodniu”, badanie Ericsson Consumer Lab, opracowanie własne.

Można prognozować, że dynamika ekspansji telefonii VoIP na rynku telekomunikacyjnym w Polsce jeszcze się zwiększy. Pierwszym symptomem pozytywnych zmian konsumenckich jest nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, która gwarantuje możliwość przenoszenia numerów między operatorami w sieciach stacjonarnych i komórkowych. Zgodnie z prawem przeniesienie numeru ma być proste, szybkie i bezpłatne, co z pewnością sprawi, że więcej osób zdecyduje się na ten manewr. Stąd już bardzo blisko do tego, by świadomi swoich praw do wyboru najlepszej oferty konsumenci uczynili krok dalej i spróbowali alternatywnych rozwiązań, oferowanych przez telefonię internetową. Jako pierwszy wśród usługodawców VoIP, drzwi dla klientów otworzył FreecoNet SA, umożliwiając od połowy lipca br. przenoszenie numerów telefonów od abonentów TP SA już ze wszystkich 49 stref numeracyjnych w Polsce. Dodatkowo swoje numery mogą przenieść do FreecoNet także użytkownicy innych operatorów: Exatel, GTS Energis, Netia i NASK. Warto wiedzieć, że wciąż jeszcze nie można przenosić numerów między operatorami VoIP oraz z VoIP do sieci stacjonarnych i komórkowych.

Głównym wabikiem przyciągającym nowych klientów do VoIP są niskie ceny połączeń i atrakcyjna oferta usług dodanych. Przykładowo, migracja od tradycyjnego operatora telekomunikacyjnego do FreecoNet to nie tylko brak wysokiego abonamentu, ale także darmowe rozmowy w ramach sieci i niskie stawki na numery niezarejestrowane na platformie. Istotną korzyścią telefonii FreecoNet – obok znacznych oszczędności – jest też oferta zaawansowanych usług dodanych dla użytkowników domowych, ale przede wszystkim dla biznesu. Wirtualny Fax, systemy IVR i Call Center – to tylko niektóre przykłady. VoIP jest także wykorzystywany przez tradycyjnych operatorów telefonii stacjonarnej jako technologia dostępu do nowych klientów, którzy do tej pory pozostawali poza zasięgiem kabli danego operatora. Wszystko więc wskazuje na to, że era telefonii VoIP nadchodzi wielkimi krokami.


Zamknij [X]