Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

VoIP a użytkownicy indywidualni

Wiele osób z zaskoczeniem reaguje na fakt, że wśród dostawców telefonii internetowej największy udział mają tak naprawdę nie usługodawcy tzw. „czystego VoIP-a” (np. FreecoNet), ale firmy dostarczające usługę Triple Play (Internet, Telewizja, Telefon). Warto zaznaczyć, że w 2007 r. użytkowników telefonii internetowej na świecie było łącznie około 80 mln. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych operatorzy kablowi mają aż 73 proc. rynku VoIP. Abonenci tych firm najczęściej nie wiedzą, że ich telefon stacjonarny, który dostają w komplecie z usługą telewizji kablowej oraz dostępem do internetu, to tak naprawdę telefonia internetowa. Z kolei użytkowników tzw. „czystego VoIP-a” jest znacznie mniej, ponieważ usługodawcom VoIP dużo trudniej jest pozyskać klienta. Nie mają oni tak rozbudowanej sieci sprzedaży, jak operatorzy kablowi. Dodatkowo, w segmencie użytkowników indywidualnych maleje przychód z klienta (spadające ceny) przy jednoczesnym wzroście kosztów jego obsługi (rosnące wynagrodzenia).

W Polsce rynek usługodawców telefonii internetowej jest mocno rozdrobniony. Bez działań konsolidacyjnych będziemy świadkami upadków wielu z nich, a przetrwają tylko najsilniejsi i z pomysłem na rozwój. Przyszłościowym na pewno jest definiowanie grup odbiorców usługi VoIP i profilowanie oferty pod kątem ich potrzeb. Jedna z propozycji będzie na pewno kierowana do grupy osób rozmawiających ze sobą zawsze za darmo (np. rodzina, partnerzy biznesowi), z kolei dla wymagających i zaawansowanych użytkowników przeznaczona będzie usługa VoIP o rozbudowanych możliwościach i dodatkowo zintegrowana z różnymi aplikacjami webowymi, np. serwisami społecznościowymi. To dopiero przyszłość, jednak – jak to bywa w świecie nowych technologii – wcale nie tak odległa.


Zamknij [X]