Rynek VoIP ma swój sposób na światowy kryzys. Jest nim olbrzymia liczba innowacyjnych produktów i usług, które mogą pomóc firmom w przetrwaniu trudnego czasu – przez zredukowanie kosztów telekomunikacyjnych i organizację pracy na nowych, lepszych zasadach. Zestawienie 25 najciekawszych innowacji, jakie pojawiły się na rynku VoIP w 2008 roku, przygotował portal VoIP-news.com. My przedstawiamy jedynie krótkie omówienie kilku z nich.
Hostowany IP PBX rośnie w siłę
Na uwagę zasługuje duży wzrost w 2008 roku popularności hostowanych systemów IP PBX. Coraz więcej firm decyduje się na ich zakup, a właściwe na wynajęcie. Idea hostowanej usługi IP PBX polega bowiem na tym, że firmy mogą korzystać z zalet technologii IP bez konieczności inwestycji w niezbędną infrastrukturę techniczną (sprzęt, licencje na oprogramowanie). Firma nie musi niczego kupować ani fizycznie sprowadzać do firmy. Funkcjonalność centralki PBX – np. numery wewnętrzne, system IVR, przekierowanie rozmów, a nawet CallCenter – wraz z możliwością wykonywania połączeń po stawkach VoIP, można po prostu wynająć za niewielką miesięczną opłatę. Warto dodać, że tego typu funkcjonalność oferuje też FreecoNet.
Koniec z krajową strefą numeracyjną?
Jedna z belgijskich firm działająca w branży VoIP wyszła z inicjatywą do UTI (Międzynarodowa Unia Telekomunikacyjna) o stworzenie uniwersalnego prefiksu do rozmów międzynarodowych – kierowanych do użytkowników VoIP. W ten sposób każdy, kto dzwoniłby z komórki czy linii domowej na numer VoIP, wybierałby zawsze numer 883, zamiast obowiązującego w danym kraju (np. Polska +48). To tak, jakby VoIP stworzył własną, ogólnoświatową strefę numeracyjną.
VoIP w smartphonach
W 2008 roku operatorzy VoIP brali udział w wyścigu, który polegał na wykorzystaniu popularności smartphonów (np. iPhone lub BlackBerry). W efekcie powstała spora liczba aplikacji, które umożliwiają stabilne i bezpieczne wykorzystywanie tych urządzeń do komunikacji za pomocą VoIP. Jak to w smartphonach, na transmisji głosu nie mogło się skończyć. Stworzone oprogramowanie usilnie stara się połączyć transmisję głosu i video po to, żeby zapewnić swoim użytkownikom możliwość prawdziwie multimedialnej komunikacji.
Sprytne ulepszenia
Coraz popularniejsze na świecie stają się także innego rodzaju drobne, acz bardzo użyteczne wynalazki. Używając specjalnego oprogramowania rozpoznającego dźwięki, możliwa jest zamiana dźwięku na tekst. Co więcej, tekst może być od razu przetłumaczony na różne języki. Będąc za granicą zostawiamy danej osobie wiadomość głosową w naszym języku. Umówiona osoba dostaje nasze słowa w formie tekstowej… z gotowym tłumaczeniem. Koszt? Płacimy jak za zwykła rozmowę via VoIP. Niestety tego typu usługa nie jest jeszcze dostepna w Polsce, jednak przy tak dynamicznym rozwoju naszego rodzimego rynku, jakiego jesteśmy świadkami, pozostaje to tylko kwestią czasu. Inny rodzaj softu pozwala prowadzić wieloosobowe pokoje konferencyjne, niczym chat. Osoby w nim uczestniczące widzą, ile użytkowników prowadzi dyskusje, kto się dołącza itp. Natomiast inne oprogramowanie generuje wirtualny numer użytkownika i pozwala dzwonić przez komputer. To rozwiązanie przydatne jest np. osobom, które zmieniły miejsce zamieszkania.
Wszystko za darmo
Na koniec powrót do źródła – czyli idei, która była jednym z powodów powstania telefonii internetowej. Mowa oczywiście o możliwości wykonywania całkowicie darmowych połączeń. Już teraz – pomiędzy użytkownikami danej sieci VoIP – zazwyczaj są one bezpłatne. Jednak operatorzy VoIP coraz częściej nie pobierają opłat także za te, które kierowane są na numery stacjonarne, komórkowe i zagraniczne. Jest tylko jedno „ale” – trzeba wysłuchać reklam. W oparciu o takie zasady działa przytaczana przez VoIP-News.com firma Ring Plus. Temat darmowych rozmów za reklamy pojawia się na blogu nie po raz pierwszy – można przeczytać o nim w jednym w poprzednich wpisów .