Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

Jaki internet trzeba mieć do telefonii internetowej VoIP? [poradnik]

W roku 2017 telefonia VoIP w krystalicznej jakości HD jest dostępna dla każdego. Trochę więcej planowania może czekać jedynie kogoś, kto urządza kilkuosobowe biuro, ale ekonomiczność tej technologii doceni nawet ktoś dzwoniący z zagranicy (i to w roamingu danych).

Dla pełnego komfortu istotna jest nie tylko prędkość transferu oraz zapas danych, ale także stabilność pracy łącza. Dzięki różnym kodekom i ustawieniom aplikacji, użytkownik domowy poradzi sobie nawet w dziczy (lub za granicą, zużywając na rozmowę dane w roamingu lub korzystając z WiFi kafejki internetowej lub hotelu).

Rozmowy bez limitu w FCN

Dzwoń bez ograniczeń z nowymi planami abonamentowymi FCN

W tym artykule pokazujemy, że łącze i dane to nie problem! Warto wykorzystać potencjał taryfy no-limit i rozmawiać bez jakichkolwiek ograniczeń.

Sprawdź Abonamenty FCN »

Jakie parametry łącza są istotne dla telefonii VoIP?

Szybkość pobierania / wysyłania (download / upload) – wyrażona w ofertach operatorów telekomunikacyjnych najczęściej w megabitach na sekundę (Mb/s).

Do poprawnego działania, telefonia VoIP potrzebuje zawsze takiej samej, stabilnej prędkości zarówno do wysyłania jak i pobierania pakietów.

Jakiej? To zależy od obsługiwanych przez operatora VoIP i wykorzystywanych przez użytkowników kodeków. Platforma VoIP FCN obsługuje następujące kodeki:

Kodeki obsługiwane przez platformę FCN
Kodek Kodowanie / Jakość Wymagana prędkość pobierania / wysyłania (Mb/s)* Uwagi
G.729* (Minimalna) 8 kbit/s 0,008 / 0,008 Minimalna jakość rozmowy
G.726 16, 24, 32, 40 kbit/s 0,02 – 0,04 / 0,02 – 0,04 Kodek uniwersalny
G.722 48, 56, 64 kbit/s 0,04 – 0,06 / 0,04 – 0,06 Kodek HD
G.711 (PCMA/PCMU) 64 kbit/s 0,06 / 0,06 Kodek uniwersalny, standard międzynarodowy

Uwaga: Dlaczego takie, skoro dostępnych jest ich tak wiele? Ze względu na ich olbrzymią popularność – dla optymalnego efektu, odpowiedni kodek muszą obsługiwać wszystkie terminale VoIP (czyli telefony, bramki) uczestniczące w połączeniu. Jeżeli tak nie jest, to konieczne jest transkodowanie, które zniweluje ewentualne korzyści płynące ze stosowania technologicznie bardziej zaawansowanego, ale za to mniej popularnego kodeka.

Uwaga 2: kodek G.729 jest płatny. Dla prostego i popularnego programu cSIPSimple cena jednorazowa to około 30 zł (w sklepie Google Play). Kodek G.729 jest wspierany też przez Grandstream Wave i ZoIPer.

Tabela od razu uzmysławia nam, że dostępna prędkość łącza nie jest czymś, czym powinniśmy się przejmować – nawet przy wieloosobowym biurze. Spójrzmy na transfer jaki mogą generować równoczesne rozmowy przez telefony stacjonarne (np. Yealink T19) podłączone do biurowej sieci. Zakładamy przy tym krystalicznie czystą jakość HD (kodek 64 kbit/s).

Transfer generowany przez równoczesne rozmowy
Liczba równoczesnych rozmów Transfer Mb/s (HD 64 Kbps) Transfer Mb/s (G729 8 Kbps)
1 0,064 / 0,064 0,008 / 0, 008
2 0,128 / 0,128 0,016 / 0,016
3 0,192 / 0,192 0,024 / 0,024
4 0,256 / 0,256 0,032 / 0,032
5 0,320 / 0,320 0,04 / 0,04
6 0,384 / 0,384 0,048 / 0,048

Niewiele prawda? Warto tylko pamiętać o jednym: operatorzy oferują łącza internetowe o prędkości “nawet do”. Wiadomo, że na rynku można uzyskać oferty na kosmiczne wręcz wartości Mb/s… ale tylko pobierania. Dodatkowo, w praktyce, w zależności od lokalnej infrastruktury, warunków pogodowych i lokalizacji użytkownika – z faktyczną prędkością może być bardzo różnie.

O ile w przypadku pobierania nie jest to problemem, to szczególnie w przypadku biur wąskim gardłem pozostaje dostępna prędkość wysyłania. Dlaczego? Telefonia VoIP korzysta z tego samego kanału co inne urządzenia, a tych w przeciętnej firmie jest z każdym rokiem coraz więcej. A te coraz częściej synchronizują się i wysyłają wbrew pozorom całkiem dużo danych.

Większość niewielkich firm stosuje dość liberalną politykę udostępniania WiFi, a pracownicy chętnie z niego korzystają, nieświadomie wysyłając za jego pośrednictwem zrobione zdjęcia, filmy czy inne pliki.

Same firmy też wysyłają wiele – pliki graficzne do druku na FTP drukarni, duże załączniki z ofertami handlowymi. Wszystko to warto wziąć pod uwagę – chociaż nasze obliczenia pokazują faktycznie jak niska jest bariera uruchomienia telefonii VoIP nawet na bardzo wiele osób.

Skoro łącza są takie mocne, to skąd problemy z telefonią VoIP?

Problemem nie jest prędkość, ale jakość łącza, a konkretnie takie zjawiska jak jitter (czyli fluktuacje prędkości połączenia) i utraty pakietów. Dotyczy to raczej użytkowników korzystających z telefonii VoIP na internecie GSM, w miejscach gdzie zasięg jest po prostu słaby i konieczne jest np. uciekanie się do lokalnego roamingu (niektórzy operatorzy ograniczają prędkość połączenia w roamingu krajowym).

Można powiedzieć, że jeżeli jakość rozmów GSM jest słaba, to i jakość telefonii VoIP będzie niezadowalająca – nawet jeżeli teoretycznie spełniamy minimalne wartości prędkości łącza.

Jak możemy sprawdzić jakość naszego łącza? Na przykład tutaj: narzędzie do testowania strat (jitter) – Freeola.

Ile danych zużywa VoIP?

To dane istotne właściwie tylko dla tych, którzy chcą rozmawiać przez VoIP przez internet komórkowy lub w roamingu (np. za granicą). Także tutaj widać, że nie ma się czym przejmować. W porównaniu z Youtube, przeglądarką internetową czy Facebookiem, rozmowy internetowe przez aplikację (ZoIPer czy cSIPSimple) to jedynie kropla w oceanie, nawet jeżeli będziemy rozmawiać z zagranicą przez dobrych kilka godzin.

Transfer w MB dla jakości HD (64 Kbps)
Osób 1 minuta 60 minut 120 minut 180 minut 360 minut
1 0,96 57,6 115,2 172,8 345,6
2 1,92 115,2 230,4 345,6 691,2
3 2,88 172,8 345,6 518,4 1036,8
4 3,84 230,4 460,8 691,2 1382,4
5 4,8 288 576 864 1728
6 5,76 345,6 691,2 1036,8 2073,6

Zobaczmy jeszcze obliczenia dla jednej osoby korzystającej z oszczędnego kodeka G.729 do rozmów z zagranicy (np. poza hotelowym lub kawiarnianym WiFi):

Transfer w MB dla G.729  (8 Kbps)
Osób 1 minuta 60 minut 120 minut 180 minut 360 minut
1 0,12 7,2 14,4 21,6 42,2

Ograniczenia i możliwości sprzętu i aplikacji VoIP

Jeżeli urządzamy biuro i chcemy aby pracownicy korzystali z telefonów VoIP, warto wiedzieć o ograniczeniach powszechnie dostępnych telefonów bezprzewodowych. Dla przykładu, dwa dostępne u nas zestawy: Gigaset 540IP i Yealink W60 obsłużą odpowiednio 6 i 8 niezależnych kont dla 6 (lub 8) pracowników. Jednak Gigaset 540IP pozwoli na realizowanie najwyżej 2 równoczesnych rozmów VoIP (+1 analogową, jeżeli firma utrzymuje kabel), a wprowadzony do sklepu na początku 2019 roku Yealink – 8 równoczesnych rozmów VoIP (model nie obsługuje tradycyjnej telefonii).

[produkty ids=”7897,11643″]

Jeżeli chcemy mieć możliwość większej liczby równocześnie prowadzonych rozmów (np. z myślą o dziale sprzedaży) – to warto ich wyposażyć w przewodowe modele, np. Yealink T19 lub T27G. W ich przypadku (i aplikacji) – jedynym ograniczeniem jest prędkość łącza, a ta – jak wskazaliśmy – jest pomijalna.

[produkty ids=”7130,8036″]

Dla komfortu rozmów – bez względu na posiadane łącze – warto zarezerwować tylko na telefonię, co jest możliwe do zrobienia nawet na najprostszym, domowym routerze. Dzisiaj nawet takie urządzenia posiadają funkcję QoS (Quality of Service), która pozwala (zależnie od interfejsu routera) w prosty lub bardzo prosty sposób ustalić priorytety usług internetowych i należne im pasmo.

W ten sposób zachowany dobrą jakość rozmów nawet przy działającym Youtube lub podczas pobierania i wysyłania dużych załączników pocztą elektroniczną lub na firmowy FTP.


Zamknij [X]