Ostatnim razem poruszałem temat budowy przez małą firmę systemu Call/Contact Center (IVR) za kwotę poniżej 100 PLN miesięcznie. Usługa taka jest dostępna we FreecoNet, ale to wcale nie znaczy, że jest ona przeznaczona wyłącznie dla osób wykorzystujących telefonię VoIP, której wiele firm wciąż się boi lub wręcz nie może wdrożyć z przyczyn obiektywnych.
Moja teza brzmi „Zbudowanie Call/Contact Center we FreecoNet nie wymaga wykorzystania telefonii VoIP.”
Co mam na myśli?
Wykonałem po prostu analizę zwrotu z inwestycji. Po jednej stronie oszacowałem wartość inwestycji w system IVR uruchamiany w siedzibie firmy, po drugiej stronie zaś wartość miesięcznych wydatków na utrzymanie takiego systemu we FreecoNet. Wnioski zaskoczyły mnie samego.
Założyłem, że firma w ogóle nie wykorzystuje telefonii VoIP oraz, że za każdym razem, gdy wymagane jest połączenie z pracownikiem firmy – FreecoNet łączy rozmowę na numer stacjonarny poprzez usługę TelArena (czyli realizuje zwykłe połączenie płatne). Do obliczeń wykorzystałem rzeczywiste dane firmy zatrudniającej 15 osób, sprzedającej produkty dla klienta detalicznego i prowadzącej telefoniczne biuro obsługi. Do firmy takiej realizowanych jest miesięcznie około 50 godzin połączeń przychodzących.
A oto wyniki moich kalkulacji.
Wariant I – zakup własnego systemu
Rodzaj wydatku |
zł netto |
Zakup centralki PABX z zaawansowanymi funkcjami IVR |
15 000 |
Instalacja i konfiguracja centralki PABX |
2 000 |
Rozbudowa infrastruktury telefonicznej |
1 000 |
Nagranie zapowiedzi przez profesjonalnego lektora |
1 000 |
RAZEM : |
19 000 |
Do kalkulacji wybrałem najtańszą centralkę, która oferuje jedynie podstawowe i mocno ograniczone funkcje IVR, znaczenie uboższe od tych dostępnych na platformie FreecoNet.
Zakładając rozłożenie wydatków inwestycyjnych na 36 miesięcy, przy koszcie pieniądza 5% rocznie otrzymujemy ekwiwalentny koszt miesięczny na poziomie około 570 zł netto. Daje to w rezultacie:
Koszt miesięczny utrzymania systemu |
zł netto/miesiąc |
Miesięczny ekwiwalent inwestycji początkowej |
570 |
Serwis centralki PABX |
150 |
Serwis systemu IVR (nowe nagrania itp.) |
50 |
RAZEM : |
770 |
Wariant II – wykorzystanie platformy FreecoNet
Koszt miesięczny utrzymania systemu |
zł netto/miesiąc |
Usługi w serwisie FreecoNet |
100 |
Połączenia telefoniczne (50 h) |
175 |
RAZEM : |
275 |
Do kalkulacji założyłem, że wszystkie połączenia będą realizowane w godzinach, w których stawki są najwyższe (7 gr brutto za minutę).
Wychodzi na to, że nawet płacąc za wszystkie połączenia przychodzące, system dzierżawiony jest prawie trzykrotnie tańszy od systemu zakupionego na własność.
Dodatkowo posiada on wiele przewag, których nie da się zmierzyć wskaźnikami finansowymi:
- łatwość rozbudowy i rekonfiguracji,
- łatwość obsługi struktur rozproszonych geograficznie,
- możliwość integracji z telefonią komórkową,
- całkowita niezależność od zmian wewnątrz firmy zarówno infrastrukturalnych jak i organizacyjnych.
Co Wy na to?