Przyglądając się ostatnio publikowanym badaniom dot. rynku telekomunikacyjnego, trudno nie zauważyć powtarzających się sygnałów o bardzo dobrej kondycji i perspektywach branży VoIP w Polsce i na świecie. Wystarczy choćby popatrzeć na ostatni raport UKE, który wskazuje na 35 proc. wzrost rynku usług telekomunikacyjnych opartych na VoIP w 2009 roku w stosunku do roku 2008. W tym czasie wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych – mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży usług trzech głównych segmentów (telefonii stacjonarnej, telefonii ruchomej i dostępu do Internetu) była niższa o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Te spadki jednak VoIP nie dotyczą. Jak pisze UKE, o popularności telefonii internetowej świadczy też wielkość ruchu, która w 2009 r. zwiększyła się o prawie 32 proc. w porównaniu z 2008 r. Zdaniem przedstawicieli UKE wzrost zainteresowania VoIP jest związany głównie z atrakcyjnymi cenami rozmów oraz z tym, że coraz więcej osób posiada dostęp do Internetu. W raporcie zaznaczono jednocześnie, że w Polsce niewiele ponad 4 proc. mieszkańców przyznaje się do korzystania z tej techniki, z czego połowa używa jej częściej niż raz w tygodniu. Potencjał wzrostu jest więc ogromny (więcej o badaniach UKE).
Optymizm dotyczący branży VoIP podzielają także eksperci Deloitte. Wedle nich właśnie jesteśmy świadkami rewolucji związanej z wchodzeniem VoIP do świata mobile. Ich zdaniem technologia VoIP przestaje być niszowa i trafia do masowego użycia. Jej zastosowanie umożliwi przede wszystkim świadczenie nowych usług, które wzbogacą konwencjonalne połączenie głosowe o dodatkowe funkcjonalności IP. Z wyliczeń Deloitte wynika, że pod koniec 2010 roku globalna liczba użytkowników mobilnych usług VoIP powinna osiągnąć kilkadziesiąt milionów (więcej). O szybko nadchodzącej popularności VoIP w komórkach świadczą też dane Juniper Research, według których do 2012 roku będzie 100 milionów użytkowników mVoIP (więcej). Upowszechnienie się technologii VoIP w komórkach spowoduje fundamentalną zmianę oczekiwań odnośnie możliwości mobilnych połączeń głosowych, co będzie długoterminowo działać na korzyść dalszego szybkiego rozwoju telefonii internetowej.
Telefonia VoIP świetnie radzi sobie także w biznesie. Wedle badania Atlantic-ACM na małych i średnich przedsiębiorstwach w USA, aż 27 proc. z nich planuje w tym roku zmienić operatora na VoIP (więcej).Dalszy bardzo dynamiczny rozwój branży VoIP prognozuje także firma badawcza In-Stat. Jej zdaniem penetracja telefonii VoIP wśród amerykańskich firm wzrośnie z 33 proc. teraz do 79 proc. w 2013 roku (więcej). W kierunku szerszego wykorzystania VoIP i idei „Unified Communication” idzie nawet Google, przynajmniej wg Frost Sulivan (więcej). Wygląda na to, że VoIP naprawdę zmienia świat telekomunikacji i dzieje się to na naszych oczach.