Telefony stacjonarne SIP czy softphone? Jak najwygodniej korzystać z FCN? Poradnik dla firm i nie tylko! Telefonia VoIP wypiera analogową telefonię stacjonarną. Dzieje się tak szczególnie w firmach, gdzie doskonale odnajduje się ona obok telefonii komórkowej. Dlaczego? Bo oznacza dużą elastyczność. Z telefonii internetowej VoIP FCN można korzystać na różnych urządzeniach: smartfonach, tabletach, telefonach komórkowych, telefonach SIP i programach/aplikacjach (m. in. ZoIPer czy Linphone). Ta elastyczność przekłada się na oszczędności. Nie każdy pracownik musi mieć drogiego smartfona. Dalej, zamiast inwestować w telefony SIP, możemy oszczędzić i wyposażyć pracowników w zestawy słuchawkowe z mikrofonami.
W tym artykule porównamy dwie najpopularniejsze metody korzystania z telefonii VoIP:
- Telefony SIP: czyli każdego pracownika zaopatrujemy w fizyczne urządzenie;
- Softphone: każdemu pracownikowi instalujemy program do dzwonienia na PC, np. ZoIPer, dokupując tylko słuchawki i mikrofon.
Porównajmy następujące parametry:
Cecha |
Telefon SIP |
Softphone |
Jakość głosu, szybkość i stabilność działania |
Zawsze wysoka, gwarantowana przez specjalizację urządzenia i ograniczenie jego zadań tylko do prowadzenia rozmów głosowych. | Zależna od obciążenia systemu operacyjnego, aplikacji działających w tle, parametrów sprzętowych, konfiguracji karty dźwiękowej. |
Dostępne funkcje |
Zależnie od modelu. Może być zarządzany przez panel WWW (podobnie jak domowy router) lub przez menu ekranowe. | Oferuje najwyższy komfort zarządzania i konfiguracji przez własny GUI, z poziomu systemu operacyjnego. |
Cena |
Koszt przeciętnego telefonu biurowego to około 100 zł (najdroższe modele z funkcjami wideo mogą kosztować nawet 2-3 tysiące złotych). | Są dostępne za darmo, jednak najczęściej bez zaawansowanych funkcji (takich jak przekierowania, rozmowy grupowe etc.). Natomiast koszt słuchawek z mikrofonem to koszt około 50 zł. |
Funkcje dodatkowe |
Możliwe telekonferencje, tryb głośnomówiący, obsługa wielu linii, książki adresowe i wiele innych. | Bardzo różne, teoretycznie nieograniczone. Mogą być jednak dostępne dopiero w wersji płatnej. |
Wideo |
Różnie, modele z obsługą wideo są przeważnie bardzo drogie. | Różnie, zależnie od programu i jego wersji (darmowej lub płatnej). |
Konfiguracja sieci telekomunikacyjnej z poziomu FCN |
W ramach jednego konta można mieć wiele numerów i przypisanych im telefonów SIP. | Każdy użytkownik musi mieć własne, osobne konto FCN. |
Kiedy wybrać telefon SIP?
Z punktu widzenia użytkownika FCN – kiedy mamy firmę i chcemy telefonami wszystkich pracowników zarządzać z poziomu jednego konta. Na plus telefonom SIP trzeba zaliczyć też to, że jako urządzenia o ograniczonej funkcjonalności oferują po prostu niezrównaną jakość połączeń i szybkość działania. Możecie chyba potwierdzić, że zbyt wiele rozmów prowadzonych przez popularne komunikatory głosowe rozpoczynają się nie od „dzień dobry” a od „słychać mnie”? Poza tym, telefony biurowe oferują naprawdę przydatne w biurze funkcje (przełączanie, rozmowy na drugiej linii), tryb głośnomówiący.
Kiedy wybrać softphone?
Kiedy nie chcemy jednorazowo wydawać większej kwoty na urządzenie, albo mamy bardzo mobilną pracę (np. często pracujemy z domu). Jest to idealne rozwiązanie dla freelancerów i mikrofirm, gdzie jedno konto obsługuje jedna osoba. Ewentualnie, kiedy jedna osoba łączy się przez program komputerowy, a pozostałe – przez telefony SIP. Nie jest to kwestia ograniczeń FCN, po prostu wszystkie programy typu softphone wymagają do autoryzacji nazwy użytkownika i hasła konta VoIP. Softphone to też najprostsza metoda na natychmiastowe rozpoczęcie korzystania z FCN. Większość z nas ma już słuchawki z mikrofonem, a koszt najtańszych modeli jest wręcz pomijalny.
Dlaczego warto wybrać Telefon FCN?Mamy własną aplikację do dzwonienia, gotową do pracy „z pudełka”. Wystarczy wprowadzić login / hasło i zacząć rozmawiać. To co ją wyróżnia, to wyświetlanie aktualnego salda i ceny połączenia na dany numer przed rozpoczęciem rozmowy (zgodnie z aktualnym cennikiem). Dzięki temu nigdy nie przegapimy doładowania i będziemy wiedzieć ile rozmowa z danym numerem może nas kosztować. Oprócz tego użytkownicy mogą cieszyć się darmowymi rozmowami wideo wewnątrz sieci FCN. |
To tylko szybkie podsumowanie:
PLUSY | MINUSY | |
Telefon SIP |
|
|
Softphone |
|
|
Podsumowanie
W przypadku telefonii VoIP, zapewne większość z Was korzysta w domu z programu komputerowego (lub aplikacji na smartfon), a w biurze – z telefonu stacjonarnego. A może nie? Chętnie byśmy przeczytali o Waszych doświadczeniach. Mamy nadzieję, że nasze porównanie będzie dla Was pomocne.