Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

Telefon stacjonarny SIP vs softphone: nasze porównanie i ocena

Telefony stacjonarne SIP czy softphone? Jak najwygodniej korzystać z FCN? Poradnik dla firm i nie tylko! Telefonia VoIP wypiera analogową telefonię stacjonarną. Dzieje się tak szczególnie w firmach, gdzie doskonale odnajduje się ona obok telefonii komórkowej. Dlaczego? Bo oznacza dużą elastyczność. Z telefonii internetowej VoIP FCN można korzystać na różnych urządzeniach: smartfonach, tabletach, telefonach komórkowych, telefonach SIP i programach/aplikacjach (m. in. ZoIPer czy Linphone). Ta elastyczność przekłada się na oszczędności. Nie każdy pracownik musi mieć drogiego smartfona. Dalej, zamiast inwestować w telefony SIP, możemy oszczędzić i wyposażyć pracowników w zestawy słuchawkowe z mikrofonami.

W tym artykule porównamy dwie najpopularniejsze metody korzystania z telefonii VoIP:

  1. Telefony SIP: czyli każdego pracownika zaopatrujemy w fizyczne urządzenie;
  2. Softphone: każdemu pracownikowi instalujemy program do dzwonienia na PC, np. ZoIPer, dokupując tylko słuchawki i mikrofon.

Porównajmy następujące parametry:

Porównanie aplikacji i telefonu IP

Cecha

Telefon SIP

Softphone

Jakość głosu, szybkość i stabilność działania

Zawsze wysoka, gwarantowana przez specjalizację urządzenia i ograniczenie jego zadań tylko do prowadzenia rozmów głosowych. Zależna od obciążenia systemu operacyjnego, aplikacji działających w tle, parametrów sprzętowych, konfiguracji karty dźwiękowej.

Dostępne funkcje

Zależnie od modelu. Może być zarządzany przez panel WWW (podobnie jak domowy router) lub przez menu ekranowe. Oferuje najwyższy komfort zarządzania i konfiguracji przez własny GUI, z poziomu systemu operacyjnego.

Cena

Koszt przeciętnego telefonu biurowego to około 100 zł (najdroższe modele z funkcjami wideo mogą kosztować nawet 2-3 tysiące złotych). Są dostępne za darmo, jednak najczęściej bez zaawansowanych funkcji (takich jak przekierowania, rozmowy grupowe etc.). Natomiast koszt słuchawek z mikrofonem to koszt około 50 zł.

Funkcje dodatkowe

Możliwe telekonferencje, tryb głośnomówiący, obsługa wielu linii, książki adresowe i wiele innych. Bardzo różne, teoretycznie nieograniczone. Mogą być jednak dostępne dopiero w wersji płatnej.

Wideo

Różnie, modele z obsługą wideo są przeważnie bardzo drogie. Różnie, zależnie od programu i jego wersji (darmowej lub płatnej).

Konfiguracja sieci telekomunikacyjnej z poziomu FCN

W ramach jednego konta można mieć wiele numerów i przypisanych im telefonów SIP. Każdy użytkownik musi mieć własne, osobne konto FCN.

Kiedy wybrać telefon SIP?

Z punktu widzenia użytkownika FCN – kiedy mamy firmę i chcemy telefonami wszystkich pracowników zarządzać z poziomu jednego konta. Na plus telefonom SIP trzeba zaliczyć też to, że jako urządzenia o ograniczonej funkcjonalności oferują po prostu niezrównaną jakość połączeń i szybkość działania. Możecie chyba potwierdzić, że zbyt wiele rozmów prowadzonych przez popularne komunikatory głosowe rozpoczynają się nie od „dzień dobry” a od „słychać mnie”? Poza tym, telefony biurowe oferują naprawdę przydatne w biurze funkcje (przełączanie, rozmowy na drugiej linii), tryb głośnomówiący.

Kiedy wybrać softphone?

Kiedy nie chcemy jednorazowo wydawać większej kwoty na urządzenie, albo mamy bardzo mobilną pracę (np. często pracujemy z domu). Jest to idealne rozwiązanie dla freelancerów i mikrofirm, gdzie jedno konto obsługuje jedna osoba. Ewentualnie, kiedy jedna osoba łączy się przez program komputerowy, a pozostałe – przez telefony SIP. Nie jest to kwestia ograniczeń FCN, po prostu wszystkie programy typu softphone wymagają do autoryzacji nazwy użytkownika i hasła konta VoIP. Softphone to też najprostsza metoda na natychmiastowe rozpoczęcie korzystania z FCN. Większość z nas ma już słuchawki z mikrofonem, a koszt najtańszych modeli jest wręcz pomijalny.

Dlaczego warto wybrać Telefon FCN?

Mamy własną aplikację do dzwonienia, gotową do pracy „z pudełka”. Wystarczy wprowadzić login / hasło i zacząć rozmawiać. To co ją wyróżnia, to wyświetlanie aktualnego salda i ceny połączenia na dany numer przed rozpoczęciem rozmowy (zgodnie z aktualnym cennikiem). Dzięki temu nigdy nie przegapimy doładowania i będziemy wiedzieć ile rozmowa z danym numerem może nas kosztować. Oprócz tego użytkownicy mogą cieszyć się darmowymi rozmowami wideo wewnątrz sieci FCN.

Sprawdź Telefon FCN »

To tylko szybkie podsumowanie:

Podsumowanie porównania
PLUSY MINUSY
Telefon SIP
  1. Niezawodność
  2. Stabilność działania
  3. Wygoda użytkowania
  1. Cena – konieczny jest jednorazowy koszt
  2. Nie są tak mobilne jak aplikacje, raczej przypisane do biurka
  3. Lista ich funkcji jest „zamrożona”
Softphone
  1. Mobilność
  2. Często są za darmo
  3. Mogą mieć ciekawe aktualizacja
  1. Istotne funkcje tak czy owak mogą być płatne (np. przekierowania w ZoIPer)
  2. Jakość działania jest zależna od stacji roboczej
  3. Pracownicy mogą preferować fizyczne urządzenia

Podsumowanie

W przypadku telefonii VoIP, zapewne większość z Was korzysta w domu z programu komputerowego (lub aplikacji na smartfon), a w biurze – z telefonu stacjonarnego. A może nie? Chętnie byśmy przeczytali o Waszych doświadczeniach. Mamy nadzieję, że nasze porównanie będzie dla Was pomocne.


Zamknij [X]