Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

Rynek VoIP w Polsce w 2008 r. (cz. 1)

Na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR przeprowadziło badanie konsumenckie na temat rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2008 roku. Badanie zostało zrealizowane na reprezentatywnej próbie ludności Polski w wieku lat 15 i więcej, a jego wyniki zaprezentowano w styczniu br. w postaci raportu „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni”. Jest to dość obszerna publikacja, więc na Blogu FreecoNet omówimy jedynie te fragmenty, które dotyczą telefonii VoIP, zestawiając je z danymi z podobnego raportu za rok 2007.

Badanych, posiadających telefon stacjonarny zapytano, czy korzystają z niego w technologii przekazywania głosu drogą VoIP. Spośród nich, 3,3 proc. odpowiedziało twierdząco (w roku 2007 – 2,5 proc.). Natomiast zdecydowana większość respondentów – bo aż 93,6 proc. twierdzi, że nie dzwoni przy pomocy VoIP. Co ciekawe – wynik ten jest o kilka procent wyższy niż w badaniu z roku 2007 (88,6 proc.). Odpowiedź „nie wiem/trudno powiedzieć” wybrało 2,4 proc. zapytanych (2007 r. – 7,2 proc.).

Spośród 3,3 proc. korzystających w 2008 r. z telefonu stacjonarnego w technologii VoIP, 1,5 proc. nie używa do tego komputera (w 2007 r. – 0,2 proc.), kolejnych 1,4 proc. badanych dzwoni za pośrednictwem komputera (2007 r. – 0,8 proc.), a 0,4 proc. wykorzystuje tutaj karty zdrapki, pre-paid czy numer dostępowy (2007 r. – 1,5 proc.). Wg badań, jedynie 1,4 proc. respondentów dzwoni przez komputer, ale na pytanie o korzystanie z komunikatorów głosowych w ostatnim miesiącu, tych wskazań było aż 33 proc. Fakt ten wskazuje jednoznacznie, że znaczna część osób używających do rozmów głosowych komunikatory internetowe nie wie tak naprawdę, że dzwonią przez VoIP.

Jak widzimy z porównania danych z raportu za 2007 i 2008 rok, nieznacznie wzrosła liczba osób, które korzystają z telefonu stacjonarnego w technologii VoIP, jak i tych, które nie używają do tego celu komputera, ale np. tradycyjnego aparatu telefonicznego. W kolejnej części omówienia raportu przedstawimy preferencje Polaków wobec możliwości zamiany tradycyjnego telefonu na VoIP, a także wobec planu zakupu usługi telefonii stacjonarnej w technologii VoIP.


Zamknij [X]