Niektóre aplikacje mobilne do telefonii VoIP są tak dobre, że warto zastanowić się, czy w recepcji zamiast peceta nie sprawdzi się lepiej tablet ze stacją dokującą. Do tego są darmowe, nawet dla zaawansowanych użytkowników. Czego jeszcze dowiedzieliśmy się w trakcie naszego testu aplikacji do dzwonienia?
Dzięki smartfonom i tabletom, korzystanie z telefonii FCN można rozpocząć w 15 minut od założenia i doładowania konta. Teoretycznie, rozpoczęcie dzwonienia z komputera PC jest tak samo proste, jednakże w praktyce widać jak duży dystans powstał między systemami mobilnymi a desktopowymi.
Ten test ma za zadanie nie tylko ułatwić Wam wybór idealnej aplikacji dla siebie, ale także pomóc zrozumieć przewagi i słabości aplikacji względem telefonów IP czy też bramek VoIP. Dlatego po lekturze tego porównania, warto także zapoznać się z wynikami naszego porównania sprzętu, jaki możecie kupić u nas.
Mamy własną aplikację Android / iOS: Telefon FCNMamy własną aplikację do dzwonienia, gotową do pracy „z pudełka”. Co ją wyróżnia?
|
Jakie aplikacje porównujemy?
Na początku poznajmy uczestników porównania. Wybraliśmy jedynie te darmowe (choćby w podstawowej wersji dla użytkowników domowych) i bez wbudowanej usługi VoIPowej.
ZoIPer: Aplikacja desktopowa i mobilna, oferująca wiele funkcji nawet dla profesjonalnych centrów telemarketingowych. Funkcje dla biur, recepcji czy agentów są jednak płatne (czat, import, eksport, synchronizacja etc.). | |
Grandstream Wave: aplikacja mobilna znanego producenta sprzętu telefonicznego VoIP, oferująca za darmo wiele zaawansowanych funkcji dla użytkowników biurowych i recepcji. | |
cSIPSimple: prosta i lekka aplikacja mobilna, oferująca wybrane funkcje biurowe i recepcji (tzn. możliwość prowadzenia rozmowy na dwóch liniach i przełączania rozmówców). | |
Ubiphone: prosa i lekka aplikacje mobilna, oferująca jedynie podstawowe funkcje dzwonienia i odbierania, raczej tylko dla użytkowników domowych. | |
Linphone: prosta i lekka aplikacja mobilna oraz desktopowa, oferująca wybrane funkcje biurowe i recepcji (tzn. rozmowa na dwóch liniach i przełączanie dzwoniących na inny numer). | |
Android (natywny): to wbudowany klient VoIP systemu Android. Jego konfigurację opisywaliśmy w osobnym artykule. Funkcjonalność jest ograniczona, ale rozwiązanie ma sens dla części użytkowników. | |
Xlite: program desktopowy, darmowa wersja profesjonalnego programu Bria. Oferuje podstawowe funkcje, z możliwością kupna osobnego programu dla biura, recepcji czy agentów call center. |
Na początek: co musi umieć aplikacja?
Wiadomo, nie ma sensu porównywać jabłek do pomarańczy, a celem tego artykułu jest bardziej wskazanie w przystępny sposób jak dana aplikacja radzi sobie z konkretnymi zadaniami. Na użytek tego porównania, przyjęliśmy następujące kryteria:
- Biuro: aplikacja dla pracownika biurowego, czyli osoby która musi być dostępna pod firmowym numerem, ale telefon na biurku nie jest najważniejszym narzędziem jego lub jej pracy. Może to być np. księgowa albo informatyk. Jedyna różnica pomiędzy pracownikiem biurowym, a domowym jest taka, że w firmie częściej stosowane są aplikacje na PC niż mobilne, a na znaczeniu zyskuje funkcja czatu.
- Recepcja: osoba, która odpowiada za łączenie ludzi z zewnątrz firmy z pracownikami potrzebuje więcej: przede wszystkim, możliwości wstrzymania połączenia z dzwoniącym klientem, a potem przełączenie go do właściwej osoby. Książka adresowa musi być naprawdę wygodna, gdyż jest w niej przeważnie bardzo wiele kontaktów. Istotne stają się funkcje ich synchronizacji, łatwego ich wyszukiwania i kontrolowania.
Podstawowe parametry
Na początku, porównajmy bazowe parametry naszych aplikacji.
ZoIPer | cSIPSimple | Xlite | Linphone | Android | Grandstream Wave | Ubiphone | |
Polski interfejs | |||||||
Płatne funkcje | |||||||
Dostępność aplikacji na system mobilny | |||||||
Windows Phone | |||||||
iOS | |||||||
Android | |||||||
Dostępność aplikacji na system desktopowy | |||||||
Windows | |||||||
Linux | |||||||
MacOS | |||||||
Możliwość prowadzenia rozmów na połączeniu internetowym | |||||||
GSM | |||||||
WiFi |
Kilka słów wyjaśnienia:
- Płatne funkcje: w przypadku programu ZoIPer jest to właściwie większość funkcji dla biur, recepcji czy profesjonalnych call center i infolinii (tzn. wstrzymanie, przełączenia, provisioning, import CSV z kontaktami, dodatkowe kodeki czy wideo). W przypadku programu cSIPSimple użytkownik ma możliwość dokupienia kodeka audio umożliwiającego znaczne oszczędności transferu przy zachowaniu wysokiej jakości rozmów za około 30 zł.
- Łączność: jakiś czasu temu sporo programów mobilnych miało ograniczenia odnośnie wykorzystania transferu GSM, dzisiaj już nie (wyjątkiem jest natywna obsługa SIP przez system Android). Praktycznie każdy z nich ma natomiast opcje pozwalające na zablokowanie dzwonienia na GSM lub przejścia „w tryb oszczędny” dla minimalizowania zużycia danych.
Przejdźmy teraz już do sprawdzenia funkcjonalności poszczególnych programów. Działanie poszczególnych funkcji wyjaśniamy przy komentarzach dotyczących poszczególnej grupy odbiorców (biuro, recepcja).
Funkcje uniwersalne | |||||||
ZoIPer | cSIPSimple | Xlite | Linphone | Android | Grandstream Wave | Ubiphone | |
Książka adresowa | |||||||
Import książki przez plik CSV (PC) | |||||||
Synchronizacja kontaktów (PC) | |||||||
Funkcje dla biura | |||||||
ZoIPer | cSIPSimple | Xlite | Linphone | Android | Grandstream Wave | Ubiphone | |
Konferencje | |||||||
Czat | |||||||
Video | |||||||
Obsługa kilku kont SIP | |||||||
Kliknij i dzwoń (PC) | |||||||
Funkcje dla recepcji | |||||||
ZoIPer | cSIPSimple | Xlite | Linphone | Android | Grandstream Wave | Ubiphone | |
Wstrzymanie / zawieszenie (hold) | |||||||
Przełączenie „na ślepo” | |||||||
Przełączenie z uczestnictwem (tzw. „attendance”) | |||||||
Funkcje mobilne | |||||||
ZoIPer | cSIPSimple | Xlite | Linphone | Android | Grandstream Wave | Ubiphone | |
Integracja z dialerem | |||||||
Integracja z książką adresową | |||||||
Notyfikacje PUSH : oszczędzanie baterii | |||||||
G729 (8kBit/s): oszczędzanie transferu |
Funkcje darmowe | |
Funkcje płatne |
Funkcje dla biura
Jeżeli ktoś chce korzystać w biurze z aplikacji to po to, aby mieć możliwie dużo narzędzi w jednym urządzeniu i mieć wolne ręce do pracy. Dzięki aplikacji, pracownik ma możliwość zabierania telefonu ze sobą, jeżeli np. pracuje zdalnie. Na znaczeniu zyskuje komunikacja wewnętrzna, szczególnie czat. Dzięki niemu, aplikacja pomaga utrzymać praktycznie całą komunikację między pracownikami (poza pocztą elektroniczną). Oto funkcje istotne dla pracowników biurowych:
- Konferencje: nie należy ich mylić z pokojami telekonferencyjnymi zakładanymi np. na FCN. Różnica polega na tym, że z poziomu aplikacji dzwonimy najwyżej do kilku osób równocześnie (płacąc za rozmowę z kilkoma osobami). W przypadku usługi FCN, zakładamy pokój pod osobnym numerem telefonicznym i każdy uczestnik dzwoni na niego (płacąc za połączenie z jednym numerem stacjonarnym). W takiej rozmowie może uczestniczyć nie kilka, a kilkadziesiąt osób.
- Czat i wideo: te funkcje mogą mieć znaczenie właściwie wyłącznie w przypadku komunikacji wewnętrznej, gdyż mogą po prostu nie być kompatybilne z oprogramowaniem, którego używają nasi znajomi, czy pracownicy innych firm.
- Import CSV: możliwość zaimportowania listy kontaktów pliku CSV to istotna funkcja w przypadku komputera PC, gdyż wszystkie aplikacje mobilne tak czy owak korzystają z kontaktów na telefonie (a te mogą być synchronizowane, importowane i eksportowane na wiele sposobów). Niestety, w przypadku programów desktopowych, dostępność tej funkcji to poważny problem. Możliwość zaimportowania książki adresowej w postaci pliku CSV oferuje właściwie tylko ZoIPer, ale za opłatą. Jest to duży minus testowanych aplikacji w porównaniu do chociażby dostępnego u nas telefonu biurowego Yealink.
- Ciekawym ułatwieniem dla pracownika biurowego jest opcja „callto”, czyli kliknij i dzwoń. Pozwala ona na wywołanie rozmowy po kliknięciu na numer telefoniczny na stronie internetowej lub w programie pocztowym (nawet jego książce adresowej).
Po analizie funkcjonalności aplikacji dla biura od razu widać przepaść między tym co można uzyskać za darmo na systemie mobilnym, a desktopowym. Faktycznie jedynym w pełni funkcjonalnym rozwiązaniem pozostaje program ZoIPer (wersja PRO, czyli płatna). Z tego powodu myśląc o rozwiązaniu dla pracowników biurowych, należy koniecznie wziąć pod uwagę klasyczne telefony IP, alternatywnie, mieć dobry pomysł na wykorzystanie smartfonów lub tabletów.
Funkcje dla recepcji
Dla osoby odbierającej cały ruch telefoniczny na „oficjalny biurowy” numer, możliwość przełączenia dzwoniących do właściwych osób to podstawowe narzędzie pracy. Oto funkcje potrzebne w recepcji:
- Funkcja wstrzymania (hold) pozwala nam wyciszyć jedną rozmowę, aby nawiązać drugie połączenie. W czasie, kiedy pierwszy dzwoniący do firmy czeka i np. słucha muzyki, recepcjonista może sprawdzić gotowość drugiej osoby do rozmowy, a następnie połączyć ze sobą te dwa numery.
- Jest to tzw. transfer z uczestnictwem (attended transfer). Rzadziej wykorzystywana jest metoda transferu „na ślepo” (blind transfer), kiedy to nie ma gwarancji, że do połączenia w ogóle dojdzie (recepcjonista po prostu wprowadza docelowy numer i rozłącza się, aby połączyć z nim dzwoniącego do firmy).
- Znowu – trzeba pamiętać, że te funkcje, to nie to samo co przekierowanie ustawiane w panelu FCN. Uruchomienie funkcji przekierowania w panelu dla danego numeru spowoduje, że WSZYSTKIE połączenia na dany numer będą przekazywane dalej, tak długo, jak funkcja będzie działać (np. na czas urlopu, aby nie ujawniać naszego numeru komórkowego).
- Także tutaj niezwykle istotna może być synchronizacja kontaktów lub ich import przez plik CSV (wiadomo, recepcja musi wiedzieć zawsze kto, gdzie i kim jest). Synchronizacja lub import nie stanowi problemu w przypadku aplikacji mobilnych, natomiast jest ograniczona na programach desktopowych.
Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, możliwości aplikacji mobilnych (szczególnie Grandstream Wave) są tak duże, że warto zastanowić się nad sprezentowaniem sekretariatowi lub recepcji tabletu ze stacją dokującą. W przypadku aplikacji desktopowej, rywali deklasuje ZoIPer (jednakże tylko w wersji płatnej). Alternatywnie, na desktop można rozważyć program Linphone, jednakże na jego niekorzyść przemawia niedopracowany interfejs.
Funkcje mobilne
Wszystkie aplikacje mobilne synchronizują się z książkami adresowymi telefonów i pozwalają na uzyskanie połączenia z ich poziomu. Różnią je jedynie funkcje oszczędzania baterii i transferu.
- Oszczędzanie baterii: wszystkie aplikacje mobilne obsługują tzw. notyfikacje PUSH, pozwalające ograniczyć zużycie baterii. Nie dotyczy to niestety klienta SIP systemu Android, który poinformuje nas, że czas pracy na baterii ulegnie skróceniu jeżeli wybierzemy opcję odbierania połączeń.
- Oszczędzanie transferu: wszystkie aplikacje mobilne (z wyjątkiem natywnego klienta SIP Android) pozwalają na wybór kodeków oferujących jakość dźwięku od tolerowalnej, po HD jakiego byśmy oczekiwali po telekonferencji, gdzie wszystko po prostu musi brzmieć krystalicznie czysto. W zestawieniu wyszczególniliśmy tylko płatny kodek G729, który pozwala uzyskać dobrą jakość rozmowy przy transferze 8 Kb/s. Zasadniczo, odradzamy zmiany ustawień kodeków, z wyjątkiem sytuacji, kiedy jest to konieczne dla uruchomienia FCN.
Wnioski
Pora na podsumowanie. W naszym zestawieniu nie ma „złych” aplikacji, przyznaliśmy im oceny w skali od 0 (brak bazowych funkcji dla danego zastosowania) przez 1 (teoretycznie można, ale raczej odradzamy), 2 (polecamy, ale wskazane są testy) do 3 (hit!).
Ocena | |||||||
ZoIPer | cSIPSimple | Xlite | Linphone | Android | Grandstream Wave | Ubiphone | |
Dom | |||||||
Recepcja | – | – | – | ||||
Biuro | – | – |
A teraz wyjaśnijmy nasze oceny:
ZoIPer: profesjonalny i doskonale zoptymalizowany program, którego większość funkcji biurowych i dla recepcji jest płatna. Kupując wersję PRO macie pewność, że recepcja w waszym hotelu, biurze, klinice stomatologicznej czy prywatnej szkole językowej będzie obsługiwać klientów sprawie i jak należy. W wersji darmowej program dobrze sprawdzi się też w domu (na PC). | |
Grandstream Wave: oferuje za darmo wszystko, czego firma mogłaby potrzebować, a w ZoIPerze jest płatne… ale tylko na urządzeniach mobilnych. Czy recepcjonista albo sekretarka poradzi sobie np. z tabletem w stacji dokującej zamiast telefonu na komputerze z Windowsem? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie samodzielnie. Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, to ten program to absolutny hit (i to za darmo). | |
cSIPSimple: prosty, dobrze zoptymalizowany klient SIP na smartfony. Do tego posiada istotne biurowe funkcje (wstrzymanie, przeniesienie do numeru, połączenia) i oszczędnościowe (np. zabezpieczenie przed połączeniem przez GSM). Polski i przystępny interfejs powoduje, że jest to rozwiązanie idealne dla domu. Doskonale sprawdzi się też w biurze i recepcji (pod warunkiem, że będzie działać np. na softphonie z dużym ekranem lub tablecie). | |
Linphone: uniwersalny i wydajny program, dla domu, biura i recepcji. Oferuje za darmo sporo zaawansowanych funkcji, jednak wskazane są ich testy (dotyczy to szczególnie wersji desktopowej). Widać duże różnice interfejsu między wersją mobilną a komputerową (na niekorzyść tej drugiej). Brak importu/synchronizacji kontaktów na PC może być przeszkodą w przypadku dużej ich liczby. | |
Ubiphone: to po prostu prosty i ergonomiczny program do dzwonienia, raczej tylko dla użytkowników domowych. Dobrze się spisze na starszych albo tańszych smartfonach. | |
Android (natywny): z punktu widzenia użytkownika FCN, możemy zarekomendować tę metodę np. na wyjeździe zagranicznym, gdzie telefon IP będzie nam głównie służył do tanich rozmów z Polską i gdzie raczej będziemy polegać na Internecie z WiFI hotelu lub kawiarni niż GSM. | |
Xlite: program desktopowy, darmowa wersja profesjonalnego programu Bria. Nie ma żadnego powodu, aby korzystać z niej zamiast darmowej wersji ZoIPera lub generalnie darmowego Linphone, gdyż działa widocznie wolniej niż te dwa programy. Stale wyświetlana reklama programu Bria może przeszkadzać. |
Na koniec, ostatnia garść wniosków w telegraficznym skrócie:
- Jeżeli FCN to dla was „telefon za granicę” – zastanówcie się nad natywnym kontem SIP w Androidzie.
- Alternatywnie, zastanówcie się, czy jeszcze łatwiej nie będzie wdzwanianie się na konto FCN aby rozmawiać bez internetu.
- Zanim kupicie ZoIPer dla biura lub recepcji, warto wypróbować Linphone (na PC)…
- …a naprawdę warto sprawdzić jak działa biuro i recepcja na tablecie z Grandstream Wave.
- Jeżeli jednak poszukujecie rozwiązania dla biura lub recepcji, warto jednak sprawdzić, czy najlepszym rozwiązaniem nie okaże się jednak biurowy telefon SIP.
Teraz już tylko zapraszamy do pobrania wybranej aplikacji (kierujemy na strony zewnętrzne Google Play albo oficjalne):
Pobierz ZoIPer » | Pobierz cSIPSimple » | Pobierz XLite » |
Pobierz Linphone » | Pobierz Grandstream Wave » | Pobierz Ubiphone » |