W poprzednim wpisie dotyczącym rynku VoIP w Polsce w 2008 r. przedstawiliśmy dane mówiące o tym, ile osób posiadających telefon stacjonarny wykorzystuje do rozmów telefonicznych VoIP. Natomiast w drugiej części naszej analizy pokażemy kolejne wyniki badań – m.in. dotyczące postaw Polaków wobec możliwości zamiany tradycyjnego telefonu na internetowy.
Ankieterzy Centrum Badań Marketingowych INDICATOR zapytali osoby, które w ostatnim miesiącu korzystały z Internetu, czy byłyby skłonne zrezygnować z telefonu stacjonarnego od operatora tradycyjnego na rzecz stacjonarnej telefonii internetowej w technologii VoIP. Wyniki pokazały, że w 2008 r. co szósty respondent (16,4 proc.) zgodziłby się na taką zmianę (przed rokiem – 11,4 proc.), brak zainteresowania wyraziło 39,4 proc. badanych (w 2007 r. – 40,1 proc.), a 24 proc. spośród indagowanych w ogóle nie posiada telefonu stacjonarnego (2007 r. – 26,7 proc.). Z kolei aż 20,1 proc. (21,4 proc. w 2007 r.) badanych nie potrafiło wskazać, czy byliby zainteresowani zamianą tradycyjnego telefonu stacjonarnego na identyczny, ale w technologii VoIP. Zatem jak widzimy z przytoczonych statystyk, na przestrzeni roku zwiększył się odsetek osób (o 5 proc.), które zamieniłyby tradycyjny telefon na VoIP.
Ostatnim zagadnieniem, w którym pojawia się termin „VoIP”, jest pytanie o plany zakupu usługi telefonii stacjonarnej w technologii VoIP w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Zdecydowane „tak” wyraziło w badaniu pod koniec 2008 r. 0,4 proc. respondentów (0,3 proc. w 2007 r.), natomiast brak zainteresowania zakupem takiej usługi zadeklarowało aż 85,3 proc. pytanych (81,4 proc. w 2007 r.). Pomiędzy dwoma skrajnymi postawami wobec inwestycji w telefonię stacjonarną w technologii VoIP, łącznie kilkanaście procent wyraziło poglądy niezdecydowane lub bliższe jednej z dwóch opcji.
Podsumowując opublikowany przez UKE raport o polskim rynku telekomunikacyjnym, na przestrzeni roku widzimy poprawę na korzyść VoIP, ale niestety tylko nieznaczną. Wzrosła co prawda liczba osób korzystających z telefonii VoIP, dzwoniących za pomocą tradycyjnego aparatu (nie przez komputer) czy deklaracji chęci zamiany tradycyjnego operatora telefonią VoIP. Jednak to wciąż mało i widzimy potrzebę dalszego edukowania społeczeństwa na temat korzyści, jakie niesie dla nich telefonia internetowa. Liczymy jednocześnie, że kolejny raport za rok 2009 przyniesie znacznie lepsze dane o kondycji tej gałęzi telekomunikacji. Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem, który jest dostępny na witrynie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (kliknij tutaj).