W 2007 roku z polskiego rynku VoIP słyszalne były głosy operatorów chwalących się pozycją lidera. Najpierw Inotel SA ogłosił, że posiada 60 proc. rynku, a w kilka dni później dowiedzieliśmy się, że rynek ten ma aż 120 proc., bo easyCALL pochwalił się, że również posiada 60 proc. Natomiast w listopadzie portal Money.pl opublikował raport dotyczący telefonii VoIP w którym czytamy, że wspomniany easyCALL posiada blisko 200 tys. użytkowników (dane pochodziły od operatora). Imponujące, ale wpiszcie w wyszukiwarkę Google zwrot „VoIP”, a w linkach sponsorowanych zobaczycie reklamę easyCALL, który ogłasza, że posiada… 100 tys. użytkowników (zobacz). Skąd takie rozbieżności? Refleksje zostawmy może czytelnikom bloga i użytkownikom VoIP’a i przenieśmy się z areny walki na liczby, na arenę, na której trwa walka o miano najbardziej niezawodnego operatora VoIP.
Przeniósł nas na nią serwis Aviaa.com, który przeprowadził w październiku 2007 r. badanie na najbardziej niezawodnego operatora. Wziął w tym badaniu pod uwagę tylko jedno kryterium – dostępność serwerów (warto zaznaczyć, że każde wprowadzenie nowej funkcjonalności na platformie czy prace konserwacyjne, wiążą się z odłączeniem na pewien czas serwerów, a prace te przeprowadzane są w godzinach nocnych, z reguły po wcześniejszym poinformowaniu o tym użytkowników). Aviaa.com wyłonił w ten sposób dwóch liderów ze 100 proc. niezawodnością – easyCALL i Tlenofon. Oczywiście były protesty, że badanie nie do końca przemyślane, że Aviaa.com sprzedaje usługi easyCall itd. Najlepiej przeczytajcie sami, jaki operator, co mówił: IPFON i FreecoNet, Sluchawka.pl, IPCALL czy HopIn.pl.
Walka o miano „naj” wśród operatorów VoIP w Polsce trwa nadal i w 2008 r. bez wątpienia będziemy świadkami jej dalszego ciągu. Na naszym blogu temat lidera zatem na pewno powróci, a Was zachęcamy do dzielenia się z nami Waszymi opiniami.