Jakość głosu podczas połączeń jest w małym stopniu zależna od ustawień FCN. Obciążenie naszych serwerów pośredniczących w transmisji dźwięku jest stale monitorowane i utrzymywane na odpowiednim poziomie.
Strumień RTP (głos) przesyłany jest przez publiczną sieć (internet). Strumień ten jest czuły na opóźnienia i utraty pakietów. Chwilowe problemy na dowolnym etapie drogi połączeniowej mają negatywny wpływ na jakość głosu.
Problemy z jakością są najczęściej spowodowane przez zbyt mocno obciążone łącze internetowe. Prosimy upewnić się, że podczas rozmów nie są włączone żadne programy p2p, nie są ściągane żadne pliki ani nie są włączone strony internetowe mogące obciążać łącze (youtube itp.)
Sugerujemy stosowanie jako preferowanego kodeka: g729. Można również sprawdzić jakość za pośrednictwem g711.
Zalecamy także ustawienie QoS dla połączeń VoIP.
Połączenia VoIP korzystają z protokołu SIP oraz RTP, które działają na portach:
RTP (10000:20000,4000:6500/UDP)
SIP (5060/UDP)
te zakresy portów należy ustawić konfigurując usługę QoS.
Sugerujemy również ustawienie priorytetów na komunikację z naszymi serwerami:
195.200.214.0/24 (195.200.214.1-195.200.214.254)
82.177.255.72/29 (82.177.255.73-82.177.255.78)
213.218.108.141
213.218.108.142
213.218.108.144
213.218.108.145
213.218.108.150
213.218.108.159
213.218.108.161
213.218.116.65
213.218.116.66
213.218.116.68
213.218.116.69
213.218.116.71
213.218.116.73
213.218.116.74
213.218.116.83
213.218.116.85
213.218.116.88
213.218.116.89
213.218.116.90
213.218.116.92
213.218.116.93
213.218.116.94
213.218.125.66
213.218.125.68
213.218.125.94
213.218.125.95
217.153.192.45
46.28.243.196
81.181.147.25
85.128.53.25
88.220.105.90
88.220.105.91
89.171.152.140
89.171.152.141
93.159.41.34
93.159.41.35
93.159.41.36
193.192.164.2
193.192.164.3
195.219.240.11
46.28.243.198
46.28.243.199